torsdag 31 januari 2008

Vardagslyx

Ibland krävs det så lite... För att ge lite guldkant till vår vardag!
Idag var en sån dag! Efter en lite kämpig förmiddag så blev kvällen otroligt trevlig!!
Jag gillar ju verkligen att stå i köket, att laga god mat och smaskiga bakverk...
Att prova nya spännande rätter och att lyckas få till något supergott av det man råkar ha hemma...

Tänkte bli bättre på att dela med mig av min matglädje och mina tips att lyckas i köket...
Kvällens recept;

Smördegsrulle med lax och spenat...
Ugnen på 200 grader!

2 laxfileér
Fryst bladspenat
Rödlök
Chili (röd spansk peppar)
Färskost vitlök, el creme bonjour valfri smak
Milda mat el liknande
Smördegsplattor
Ägg, uppvispat
Salt och peppar

Fräs på lax och sedan spenat i stekpannan, dela laxen i mindre bitar.
Hackad rödlök och chili blandas sedan i. Stek inte för länge, då bli laxen torr...
I med färskost eller creme bonjour. Späd ut med lite milda mat, sparsamt.. Salta och peppra!
Låt allt bubbla samman. Det ska vara krämigt!!

Kavla ut två smördegsplattor, som du låtit tina.
Dela lax och spenat-blandningen på hälften och lägg ut på de utkavlade plattorna.


"Limma" kanterna med uppvispat ägg och vik sedan in dem. Lägg rullarna med skarven neråt på plåt. Pensla rullarna med ägg.
Grädda mitt i ugnen ca 20 min. 200 grader...



När rullarna gräddas i ugnen gör Du en god sallad med Dina favorit ingredienser...
Jag hade blandad sallad, rödlök, fetaost, oliver och röd paprika!
Rejält med sallad på tallriken, skär sedan rullarna på mitten och sedan på tvären.
En rulle räcker till 2 portioner.
Wolah!
Lite örter och flingsalt strös över som sista piff!
Njut!!
Vi åt en jättegod middag ikväll...
Sedan har vi varit på födelsedagskalas med tårta som sedan avslutades med en timmes BOWLING!
Mycket skratt... Det var himla kul, jag är såå trött nu efteråt!!
Nu blir det nog till att dricka nån liter vatten eller så...
Sov gott!!

1 kommentar: