fredag 7 maj 2010

Det här med namn

Mina älsklingar!

Att välja namn till sitt barn är inte alltid det lättaste alla gånger... Eller så kanske det känns självklart på direkten! Det finns ju en hel del namn att välja på... =) Märkligt nog så hade vi rätt klart för oss vad bebisen skulle heta om det blev en kille när vi väntade Sigge. Vi hade 2 favoritnamn men visste direkt att det var en Sigge. Tjejnamn däremot var vi inte alls så säkra på, hade många på vår "lista". Denna gången var det tvärtom. Tjejnamn hade Fredrik mer eller mindre bestämt, jag hade ett annat favoritnamn oxå men då han inte ville det så fick jag ge mig... =) Men Rut var även ett av mina favoritnamn, så det var inte så svårt! Killnamn hade vi knappt några alls, flera vi gillade men inga klockrena.

Tur det blev en liten flicka!! Och redan minut ett så visste hennes pappa att det var en Rut! =)

Vi har ju alla så olika smak och tycke vad gäller allt här i världen. Så även namn! Men just vad gäller vilka namn man väljer att ge sina barn så ska det tyckas så oerhört mycket från alla håll och kanter! Nästan komiskt! När vi fått Sigge fick vi höra att det var ett "hundnamn", även från personer i släkten... Vi fick höra att Sigge inte var ett "riktigt" namn. -Det kan han väl inte heta!? Vi slog dövöra till ganska fort. I början tog jag lite illa vid mig. Vi tyckte ju och tycker fortfarande att Sigge är ett kalasbra namn på vårt busfrö! Jag blev nog mest ledsen över den fräckhet som människor visar genom att vitt och brett anse sig ha rätt att kommentera och tycka till om andra personers val av namn till sina barn.

Igår fick vi höra -Hur tänkte Ni egentligen, RUT??! Jag blev alldeles paff, vad svarar man på det... Vi fick fortsatt höra att det inte var särskilt fint och att hon kommer bli mobbad för sitt namn i skolan... WHAT?!

Fredrik blev så paff han oxå så han inte sa något... Men vad ska man säga? Känner inte att vi ska behöva försvara oss gällande vårt namnval. Det kommer vara många, många som kommer tycka Rut är skitfult. Men säkert många som diggar det stenhårt oxå! Det gör min mamma iaf!! =)

Om man inte gillar ett namnval, det gör inget! Man behöver inte göra det! Men varför måste man vara så fräck mot nyblivna föräldrar som är såå stolta över sin lilla bäse! Om ingen specifikt frågar efter ens åsikt gällande namnet så behöver man inte heller tala om det.

Har Ni råkat ut för samma sak?


Posted by Picasa

18 kommentarer:

  1. Ida! Va stolt över dina namnval de e ju helt underbara!!!! Jag tycker det är skitkul att flickan heter Rut, precis som min mormor. Det e ju helt toppen att de namnen kommer igen! När/om vi får barn så har vi oxå namn från den generationen som vi vill använda. Har oxå fått höra detta att de kommer bli mobbade. S U C K!! Antar att det är de barnen till de föräldrarna som säger sånt här som kommer mobbas isf, de barnen som får höra hemifrån att det är "fel" att heta ett visst namn. Tragiskt!! Att vi inte kan va lite mer tolleranta mot varandra och visa kärlek och respekt till våra medmänniskor och deras val ist för detta dumma dravel!! Skämmas borde de!! Puh, så nu känns det bättre! ;) Ha det så himla bra nu med din lilla familj och pussa lilla Rut extra fr mig och säg till henne att hon har ett namn att va stolt över!! :D kram kram! / Rogullan

    SvaraRadera
  2. Rut är ett grymt coolt namn! Hon är så söt eran lilla trollunge! Har också varit och snuddat vid Rut om det blir en flicka, har flera i släkten som hette det. Men vi har landat på Greta, om det blir en flicka då såklart. "Feta Greta" antar jag att det får bli då ;-)
    Ha en härlig dag!
    Kram Lisa

    SvaraRadera
  3. Det är väl tur att alla inte gillar samma namn, för då skulle ju hela världen heta Therese, kanske inte så kul. Jag tycker inte att man har rätt att hoppa på folk för att man har valt ett i deras ögon "fel" namn. stå på dig Ida, folk kommer alltid ha åsikter om allt. Jag ser farm emot att få träffa lilla Rut i sommar. Hon är ju såååå sööt!!

    SvaraRadera
  4. Våra barn heter Elias & Mira.

    När vi bestämde oss för Mira fick vi höra
    "VAAAAA det är ju ett hundnamn!! Inte kan ni väl utsätta henne för det?"
    "Stackars barn"
    "Jag känner en till som heter Mira, det är en hund!

    Inte alls kul att höra!
    Andra ska inte lägga sig i vilka namn man väljer till sina barn.

    Sigge & Rut är jättevackra namn.

    Stor Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Ja folk ska alltid ha så mycke åsikter om namn.. sucka..
    Rut är jätte fint, och de gamla namnen kommer ju tillbaka, nu blir man mera chockad för de vanliga namnen typ maria, frida mm.. Sigge är super gulligt tycker jag...
    Mina töser heter Wilma och Alice (hade som val Sigrid och Trude men fick massa negativt om dom)

    SvaraRadera
  6. äsch, Rut är jättefint!! hälsa Fredde att han har bra tycke på namn. :)

    MarcusM

    SvaraRadera
  7. Rut är jättefint!! Dessutom har hon namnsdag på min födelsedag ;)

    // Kusin Frida

    SvaraRadera
  8. Sorgligt att det alltid ska finnas människor som ska såra... Tycker Sigge & Rut e hur coola som helst på era två "finingar" :)
    Stor Kram

    SvaraRadera
  9. Jag tycker Rut är ett underbart namn!! Man blir glad när man hör det! Det passar till en glad och sprallig tjej tycker jag! Folk är så plumpa ibland... När jag vänta tvillingar så fick man dagligen höra: Stackars dig, guuuuuud så jobbigt med två och så vidare!!
    Man får skita i det helt enkelt, och tänka att dom bara är avundsjuka ;)
    Kram och sköt om din fina familj!!

    SvaraRadera
  10. Ja jag känner igen det där! Ossian blev också ett omtalat namn där folk ville lägga sig i... varför? Det är VÅRT val och VÅRT barn!!! Rut är ett såååå coolt namn! T o m Sebbe gillar Rut!:-)
    Stort GRATTIS igen Ida... domär så fina dina barn!
    Kramar Johanna

    SvaraRadera
  11. Skit i alla andra Karlsson! Rut är ett stenhårt namn:)! Tror folk bara är avundsjuka för att ni vågar ta ett namn som ingen annan vågar ta! Ska nog se att fler å fler kommer ta efter namnet Rut nu när väl ni har börjat:)

    MVH/ Sigges Bästis!

    SvaraRadera
  12. Jag har en kompis vars föräldrar heter Rut och Sigge så i mina öron är detta en helt perfekt kombination. Åsikterna lägger sig med tiden så ta inte åt er. Det är en väldigt gullig liten tjej som Sigge har blivit storebror till.

    SvaraRadera
  13. Tycker Rut och Sigge är två klockrena namn. Ovanliga och fina./PontusW

    SvaraRadera
  14. Håller med dig om att man kan tycka vad man vill men välja att hålla det för sig själv istället för att såra. Personligen tycker jag att Rut och Sigge är både fina och passande namn på två små sötnosar. Jag tycker att det är kul att namn kommer och går och blir populära på nytt... Stå på er! Kram en flitig bloggbesökare

    SvaraRadera
  15. hej Ida ! när jag var gravid så sa vi att blir det en flicka så ska hon heta Flora men när jag berättade det så tyckte alla att det var ju sååååå fult ska hon heta samma sak som ett smör paket ?!! dom skrattade och skoja om att nästa barn skulle heta milda eller bregott.... ha ha ha skit kul tyckte jag, jag blev ledsen och paff hur dom kunde håna.. men när hon väl om ut så var det inte en Flora utan en Thea , inte pga vad dom andra sa utan hon var helt enkelt en Thea..
    summan av kardemumman så är folk jäkligt osmidiga och fattar nog inte vad dom säger.
    jag tycker att Rut var jätte fint !
    ta hand om dig och familjen
    kram Tove Ekeroth

    SvaraRadera
  16. Rut är så fint och helt rätt på eran bebis! Jag gillar Harry men fick så mycket skit för namnet så det blev inte det på våran son som jag nu kan ångra :-( Kram

    SvaraRadera
  17. Vi hade även Sigge på vår liste och fick höra precis samma ord som ni fick....

    SvaraRadera
  18. Klockren kombination!!

    SvaraRadera