tisdag 14 juni 2011

Svårslagen sommarhit


Äntligen fanns en lucka i helgen då jag kunde få skapa lite magi i mitt kök. Var alldeles för länge sedan jag bakade! Prion har legat på helt annat håll senaste tiden. För att göra det extra roligt när tillfället väl gavs så bakade jag ett av mina ess... Citronmarrängpaj a la svingod!! Man kan inte ta bara en bit, det går inte... Försök!! =)
Bilden på läckerbiten dumpade jag på FB och recept efterfrågades. Den tar några timmar men det är såå värt det! Till Er alla från Mig;

Pajskal
3dl vetemjöl
100gr kallt smör
1 msk florsocker
1 äggula
1 msk kallt vatten
Pajform med löstagbarkant

Citronfyllning
2 st citroner, rivet skal & pressad saft
1 apelsin, pressad saft
1 dl vatten, cirka
2,5 msk maizena majsstärkelse
1 dl strösocker
75 gr. smör
3 st äggulor
1st helt ägg

Maräng
4 st äggvitor
2 dl socker
1 tsk pressad citron

Hur gör man?
Börja med att dela äggen dvs 4 äggvitor i en skål, 3 äggulor i en annan och en ensam äggula för sig... Marängen blir allra bäst med rumsvarma äggvitor, därav detta startmoment!

1. Lägg mjöl i en matberedare, och i med smöret i bitar. Kör till smulor och tillsätt florsocker, äggula (spara äggvitan i en skål) och vatten. Kör några sekunder, häll upp i en bunke. Knåda ihop till en deg och tryck sen fast den i pajformens botten och upp på sidorna. Klä degformen med ugnsfolie och tryck framför allt fast det på sidorna så att folien håller degen på plats. Gör några små hål genom folien i botten med en gaffel. Ställ degformen kallt i ca 1 timme. (Själv kör jag snabbvariant i frysen en kvart!)

2. Förbered fyllningen. Tvätta citrusfrukternai ljummet vatten. Riv citronskalen ner i en kastrull. Pressa citroner och apelsin och tillsätt vatten så att den totala mängden vätska blir 3 1/4 dl. Vispa ner majsstärkelse och socker, vänta med att värma tills pajskalet ska gräddas.

3. Värm ugnen till 175°. Grädda pajskalet i nedre halvan av ugnen i 15 min med ugnsfolie på och sen 10 min utan ugnsfolie. Gör fyllningen under tiden. Koka upp citronblandningen i kastrullen under omrörning och koka tills den tjocknar. Ta av från värmen och rör ner smöret så att det smälter. Sätt tillbaka kastrullen på svag värme. Vispa samman äggulorna och ägget och vispa ner det i den varma citronkrämen. Vispa sakta hela tiden tills krämen tjocknar och nästan kokar. Ta bort från värmen vid första bubblan, viktigt att det inte kokar!!

4. Sänk ugnen till 150°. Vispa äggvitorna först någon minut på låg hastighet med lite av sockret. Öka hastigheten och tillsätt sockret lite i taget. Vispa till ett riktigt hårt skum. Blanda ner citronsaft.

5. Häll den varma citronfyllningen i det förgräddade varma pajskalet och fördela marängsmeten ovanpå i ett toppigt lager. (viktigt att fyllningen är så varm som möjligt när den lägg i skalet och marängen läggs ovanpå, för bästa resultat!)

Grädda pajen i nedre delen av ugnen ca 1 timme.
Låt pajen stå i 2 timmar innan den skärs upp. (Har även här testat snabbvarianten! Av med formens kant försiktigt och direkt in i frysen, klar på en halvtimme!!) =)

Bjud in dina vänner! Eller sätt dig själv i trädgården och njut bara njut!!!
Och kom ihåg, bara en bit... =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar