fredag 10 december 2010

Ätbar julgåva

Idag har jag gjort julgåvor till Sigges underbara fröknar på förskolan! Jag gillar att ge bort ätbara gåvor, särskilt till jul!
Jag rostade en salig blandning av nötter på plåt i ugnen innan jag rörde ihop dem med smält socker smaksatt med julkryddor! Söt/salta rostade nötter med sting. Blev kanongoda!!
Jag hade köpt glasburkar på IKEA som de har nu till jul.

Sigge gjorde hjärtan av pärlor idag som fick bli en dekoration vid varje kort. Snöret jag använde har jag köpt på Ica. Billigt och perfekt att ha som presentsnöre, med lite gammaldags känsla.

Jag blev nöjd med resultatet och jag hoppas fröknarna tycker det oxå! =)
Nu tar vi jullov i 3 veckor från dagis. Denna vecka har Sigge inte heller varit med på dagis än i måndags och idag när det var luciafirande. Han har sån astma på natten och är trött på morgonen så vi har skippat att försöka ta oss iväg då.

Jag gjorde som sagt ett helt gäng med nötter, här är recept på ett större lass.

1 l. blandade naturella nötter. Jag använde cashew, valnötter, hasselnötter och mandel.
2,5 dl socker
1,5 tsk salt
1 tsk chilipulver
1 tsk malen ingefära
2 tsk kanelccc
½ tsk malen nejlika

Rosta nötterna på plåt i 200 grader varm ugn. Rör om då och då, ta ut när de börjar få lite färg.
Smält socker och kryddor i stekpannan. Häll i nötter och blanda, FORT!! DÅ man gör denna stora sats kan man med fördel dela upp sockerblandningen och smälta i två omgångar.

Häll ut på smörpapper och låt stelna. Bryt isär nötterna när de stelnat, ifall de sitter ihop.
AKTA det varma sockret, jag brände ena fingret som f-n!

Njut & bjud!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar