fredag 24 september 2010

Nybakat


'
Det doftar nybakat här hemma! En regnig dag är perfekt att fördriva i köket med diverse mat & bak!
Jag har gjort ett yoghurtbröd med nötter och torkad frukt. Superenkelt och underbart gott!!
'
YOGHURTBRÖD Recept
5 dl Lättyoghurt
1 dl mörk sirap
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 msk vetegroddar
1/2 dl vetekli
3/4 dl solrosfrön
3/4 dl rågkross
1 1/2 dl rågsikt
1 dl grahamsmjöl
2 1/2 dl durumvetemjöl
Nötter och torkad frukt
'
Blanda alla torra ingredienser sen blandar ni ner sirap & yoghurt och sist nötter & frukt. Blanda sen ordentligt!
Häll upp i smord och bröad 1 1/2 liters brödform.
Grädda i 175 grader, 80 min. i mitten av ugnen.
'
Då man använder bikarbonat i detta bröd så har det ingen jästid. När allt är blandad är det bara direkt in i ugnen! Perfekt till eftermiddagste´t eller en söndagsfrukost!
Jag använde mig av hasselnötter, valnötter och torkade aprikoser! Välj det ni tycker om!
'
Det är ju en mängd olika sorters ingredienser man måste ha. Men bli inte avskräckta. När ni väl köpt dem och bakat brödet första gången så kommer ni snart baka igen. Det är ljuvligt gott!!
'
Ha en fortsatt skön fredag!

1 kommentar:

  1. Mums med nybakt bröd!

    Du har en award att hämta hos mig!

    Kram

    SvaraRadera