onsdag 25 november 2009

Lyxiga bullar


Jag bakade ju lussebullar härom dagen och har lovat att ge ut receptet. Vilket jag så klart hunnit glömma bort.. Tur att Therese och Moa påminde mig..! =)
Det är en deg som görs i två steg och har rätt lång jästid. Men den blir väldigt god och saftig!!
Nedan kommer grundreceptet samt tips på hur ni kan göra olika slags saffransbullar..

Lussebullar - grundreceptet
2½ + 2 dl mjölk (3%)
50 g jäst
1½ dl + 2½ dl strösocker
6 dl + 13 dl vetemjöl
1 burk kesella 10%
1 ägg
150 g smör, rumsvarmt
2 tsk salt
1 g saffran (2 påsar)

Värm 2½ dl mjölk 37 grader och lös upp jästen i mjölken. Tillsätt 1½ dl socker och 6 dl mjöl. Arbeta till en smidig deg. Lättast i bakmaskin/assistent i ca 5 min. För hand ca 10 min.
Täck degen och låt jäsa i 45 min.

Tillsätt sedan 2 dl rumsvarm mjölk, 2½ dl socker, 13 dl mjöl (spara lite till utbak), kesella, ägg, smör, salt och saffran (stöt den gärna med lite socker) till den förjästa degen.
Arbeta degen 10 min i masken eller 15 min för hand.
Täck degen och låt jäsa i ytterligare 30 min.

Fyllning
150 gr mandelmassa
100 gr rumsvarmt smör
1 apelsin, rivet skal och saft
0,5 dl vetemjöl

Riv mandelmassan och blanda sedan ner smör och saft från lite mer än halva apelsinen + lite rivet skal.

Jag använde halva min deg till de lyxiga saffransbullarna med apelsin- och mandelfyllning. Resten av degen blev till traditionella lussekatter. Men med denna fyllning kan du göra olika varianter. Jag började att göra liknande gifflar, fiffigt värre, men hade kletat på så mycket god fyllning att det blev lite svårt att få det bra. Så det blev traditionella bullar istället. Men gifflarna var snygga!!

Om du gör "bullar" eller gifflar tar du halva degen och bakar ut den till ca 30x50. Jag har halvdålig koll på mått så jag tog fram måttbandet..! =)
Smeta ut den härliga fyllningen, pudra över mjölet och rulla samman plattan från långsidan så tight det går.. Skär i ca 2 cm breda bitar. Antingen står de upp med platta sidan neråt och blir gifflar eller så lägger du dem ner i bullformar!

Täck över och jäs i ca 30 min. Pensla sedan med ägg och på med pärlsocker.
225 grader i ugnen ca 10 minuter.

Du kan oxå baka ut degen, skära rutor på ca 8x8 cm. Lägga en klick fyllning mitt på varje ruta, vika in hörnen och trycka samman dem. Forma en slät bulle.
Lägg bullarna med skarven neråt på bakplåtspapper. Tryck ner ett russin i mitten på varje bulle.
Låt jäsa även här övertäckt i 30 min. Sen pensla med ägg och in i 225 graders varm ugn i ca 10 min.

Eller helt enkelt göra vanliga traditionella lussekatter av degen. Men då skippar du fyllningen!!
Receptet på fyllning skulle räcka till hela degen. Men jag använde den bara till halva, och det blev x-tra lyxigt och vääääldigt gott!!
(Gör du bara släta bullar med en klick fyllning i räcker den nog till hela degen..!)

Baka på!!

2 kommentarer:

  1. Tack Ida!! Oj, vad goda de ser ut... får se kanske också testar att göra båda sorterna!! Kram Moa

    SvaraRadera
  2. Jätte gott de där med apelsin i fyllningen provade de när ja bakade idag! // Lego Jonna :)

    SvaraRadera