torsdag 26 november 2009

Morgon kaos

Imorse var det en minst sagt turbulent morgon. Eller hela natten har varit ett enda kaos... Sigge vaknade 01.20 och skrek "gå uppe, gå uppe" dvs jag vill gå upp. Jag förklarade att det var natt och att man måste sova då. Han fick följa med mig till toaletten, då jag som gravid så klart måste kissa hundra gånger per natt redan... Men i badrummet blev han ännu mer ledsen, gick till sovrummet, hämtade Fredrik och skulle sitta i soffan.
När han slumrat till i soffan bar Fredrik in honom i sovrummet igen, det gick sådär. Han var superledsen igen och skrek "gå uppe"...

Efter att ha hört hans gnäll x antal minuter stod jag inte ut längre utan gick upp med honom. Det dög inte för pappagrisen som då ännu högre vrålade efter sin pappa. Det blev gos i soffan framför Byggare Bob vid 2 tiden på natten.
De kom sen tillbaka till sängen och Sigge fortsatte att halvt i sömnen gråta och pipa... Om vi ändå kunde förstå vad det var som var fel... När klockan var 03.15 somnade han äntligen!!
Jag är lite mör idag. Inte varje dag man är vaken två timmar mitt i natten...

Såklart det skulle fortsätta att vara en knasig morgon. Sigge går in i vårt sovrum, stänger dörren och låser!! Hade inte en tanke på att en nyckel sitter där... Han låser ibland i badrummet, men där kan vi ju öppna utifrån.
När han inser att han inte kommer ut blir han såklart superledsen!! Han ropar mamma, komma!! Och på andra sidan stod jag och försökte få honom att vrida på nyckeln...
Usch, hyffsat hjälplös jag kände mig. Sigge grät hysteriskt och skrek efter mig och där stod jag och inte kunde komma in. Jag fick inte ur nyckeln från min sida... När jag sa till honom att ta ur nyckeln så försökte den kloka ungen med det och fick ur den! Jag kunde då låsa upp från utsidan. Vilken lättnad!!

Jag hade så klart redan ringt hem Fredrik, vad gör man om man inte får upp dörren och har ett förtvivlat barn på insidan..? Nej fy, det var inge kul! Tur det gick så bra.. Det var låånga minuter!

Nu finns det inga nycklar i våra dörrar! Borde inte ha funnits det heller, men man tänker inte på allt! Så om du har småbarn, kika efter ifall Du har några nycklar i dörrarna i ditt hem!

2 kommentarer:

  1. ursäkta mig Ida,men jag fick mig ett gott skratt när jag läste om nyckeln,kan se mig dig på ena sidan om dörren.Tur att du snabbt fick upp dörren.Det här är en grej somm många småbarnsföräldrar har gått igenom.Kram från biggan!

    SvaraRadera
  2. Nej men OJ vad roligt Ida o Fredrik med ska jag säga o Sigge oxå.Är du gravid? Å´så fantastiskt roligt, verkligen, höll på att sätta tungan i halsen när jag läste ditt inlägg:-)Vad kul!När är det tänkt? Ja det är ju ingen dans på rosor det här att vara uppe på nätterna dels när man är gravid o inte när den nya lilla har kommit till världen heller. Men det fixar man o ni med bravur tror jag. Nu ska här packas för Sthlm fre-mån. Trevlig adventshelg till er. Ska försöka mig på ditt saffransrecept nästa vecka men göra om det ditt glutenfritt. Jag är ju gluten allergiker o sånt jux:-) Kram,kram

    SvaraRadera