onsdag 25 mars 2009

Personlig favorit


Jag älskar Italiensk mat.
'
Och har en stor förkärlek till plockmat!! Det är så sjukt gott. Njutning, minst sagt..
Tänkte dela med mig av ett tips på något så enkelt och så gott!!
Blanda in det du själv gillar. Här kommer förslag på vad din tapas kan innehålla...
'
*avokadosallad, gärna machetesallad med massa avokado, olivolja och strö flingsalt över.
*tomat & mozzarella som du varvar i skivor, toppar med olivolja, basilika och svartpeppar.
*oliver, efter tycke och smak. Kalamata, min favorit.
*bruschettas, finns påsar att köpa. Gör röra på hackad tomat, vitlök, rödlök, basilika och flingor av parmesanost. Häll över lite balsamicovinäger och olivolja. Rör runt och lägg på bruschettas!!
*salami!! Oh finns så mycket goda sorter... Tryffelsalami klarar jag mig inte utan. Andra smarriga är felinosalami, spianata calabrese el romana, veneta. Lite parmaskinka oxå såklart!
Kika in vad som finns i charkdisken! Och be om att få provsmaka... =)
*färsk pasta och pesto. Gör det mer till en matig rätt!
'
Lägg upp ett läckert fat med alla godsaker. Köp hem ett gott italienskt vin. Själv föredrar jag Campolieti Ripasso (nr 6792)...
'
Kanske något att tänka på inför helgen som snart stormar in!
'
God natt!!

3 kommentarer:

  1. Hej,

    Jag har hittat hit via Mammablogg Galan och jag gillar din blogg jättemycket - så jag har röstat på dig! :)

    SvaraRadera
  2. Jummy! Älskar också medelhavsinspirerad mat, så gott! Har fått jordens hang-up på Ridderheims olika delikatesser:)
    Kan tänka mig att dina dopkort blev en succé, svart glittermascara och små fossingar liksom thi. Ha en lovely dag!

    SvaraRadera
  3. Ja, det vinet är riktigt gott! Ett annat tips är Amarone della Valpolicella Classico (12363). Alla Amarone viner är riktigt bra tycker jag! Kostar lite mer, men är värt varenda krona! Trevlig helg! /Ulrika

    SvaraRadera