tisdag 2 mars 2010

Det allra finaste vi har


Min älskade lilla kille!

Att vara mamma är helt fantastiskt! Jag älskar att vara mamma! Men jag hade aldrig kunnat föreställa mig den oro för sitt barn man upplever och känner som förälder...

Sigge har sen har var väldigt liten alltid haft väldigt hög i feber och det oftast flera dygn i sträck. Något vi helt enkelt fått vänja oss vid. För ett år sen fick han sin första feberkramp som slutade med ambulansfärd till Falun. En oerhört otäck upplevelse!

Sen har han klarat sig bra från kramper och vi trodde nog att han hörde till de 80% som bara får feberkramp en gång. Men icke! För ett par veckor sedan fick han det och igår kväll var det dags igen...

Vi fattade först inte riktigt vad som hände då krampen tog sig ett helt nytt uttryck. Han drog armar och ben under sig och stönade. Som om han var vrålbajsnödig! Men när han gjort det några gånger började vi bli orolig och undrade vad som egentligen hände... Då trillade poletten ner hos mamman och pappan! I 30 minuter höll det i sig!! *puh* Men utan att han blev medvetslös denna gången, vilket ju var väldigt skönt! Men vad ont jag får i hela kroppen av att se honom...

Efter kontakt med SOS och ambulans så kom vi till en läkare igår kväll. Då hade självklart Sigges kramper släppt och han började bli som vanligt igen! Mest skönt att få konstaterad att det var just pga av febern och inget annat som han fick kramper.

Så klart så var det inte över där. Sigge fick världens hosta inatt. Trots maxdos av både hostmedicin och hans astmamedicin så hostade han sig blå under flera timmar. När klockan närmade sig 3 så lugnade det sig äntligen och han kunde somna ordentligt! Min lilla gofis!!

Idag har han fortsatt hög feber som vägrar ge med sig! Den har inte varit under 39,2 sen kl 6 imorse. Trots att han får febernedsättande var 3e timme.. Just nu sover han i vårt sovrum där det för övrigt bor isbjörnar. Det är bara 11 grader där inne, för att försöka få ner hans feber. Så fort han vaknar blir det isglasskalas!! Jag blir lätt stressad när jag inte får ner hans feber... Självklart en oro för att han ska krampa men mest för att han är så slut när han har så hög feber konstant!

Jag har fått ny ordination idag så vi kan öka dosen på Ipren nu, så förhoppningsvis kommer det att hjälpa! Vill så gärna att min lilla Prins ska få vara lite piggare nu!!

Herregud, hur kommer det vara när man har ett barn till att oroa sig för... =)

2 kommentarer:

  1. Stackars Sigge. Förstår din oro, inte roligt när de är sjuka. Hoppas Sigge kryar på sig och är sitt vanliga bus snart!

    Kram

    SvaraRadera
  2. ja jag e också så orolig, mina har tack å lov klarat sig från feber kramp "peppar peppar". Min äldsta får också jämt feber, och ibland e det svårt att få ner den. dom sa till mig på akuten en gång att jag skulle ge alvedon och sen en timme efter ge ipren, och det funkar bra... Hon hade feber i 12 dagar i sträck en gång.. kan det inte räcka med typ 2 dagar(helst ingen)så som e typ normalt för andra barn..
    Men tänk va friska dom kommer bli sen..
    Jag har även en liten tjej på snart 5 månader, så man e ju som en riktig hönsmamma.....

    SvaraRadera